-
Susitikimas su menininke Egle Grėbliauskaite
Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje, V. Putvinskio g. 55, Kaune,
„Žali“ susitikimai parodoje „Žalia“! Jų metu menininkai, kuratoriai, mokslininkai dalinsis savo įspūdžiais, tyrimais ir patirtimis.
Gruodžio 6 d., trečiadienį, 17 val. kviečiame į susitikimą su menininke Egle Grėbliauskaite, išgarsėjusia akcija ir instaliacija „Nepamirškime neprisiminti“, kuria buvo iškeltas aštrus Petro Cvirkos paminklo klausimas.
Pokalbis su šia vizualiųjų menų daktare, Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (VU TSPMI) tyrėja, Vilniaus dailės akademijos dėstytoja, Vilniaus Gedimino technikos universiteto docente atskleis, ar pakanka panaikinti praeities ženklus viešojoje erdvėje, kad atsikratytume iš sovietmečio paveldėto mąstymo ir įpročių. Susitikimo metu bus pristatyti Andriaus Seliutos von Rath dokumentinio filmo „5 valandos skvere“ fragmentai.
Šis filmas – tai prieš dvejus metus per vieną dieną įvykusios P. Cvirkos paminklo apsamanojimo ir nusamanojimo dramos dokumentacija. Tą kartą Eglės Grėbliauskaitės kartu su Agne Gintalaite čia atlikta meninė akcija „Nepamiškime nebeprisiminti“ – paminklo apklojimas samanomis kvietė pergalvoti mūsų santykį su čia stovėjusiu paminklu ir metodus, kuriais formuojami ir ginčijami istoriniai pasakojimai. Menininkės siūlė kalbėtis apie mūsų istoriją ne paprasčiausiai ištrinant jos ženklus mieste, o pakeičiant juos meno kalbos priemonėmis. Tuomet savivaldybė jų renginį iš pradžių leido, vėliau uždraudė, pateikdama priežastį, kad visuomenė neturi pamatyti „to žalio“, t. y. samanų ant paminklo. Po to savivaldybė labai greitai pašalino patį paminklą.
Šių metų lapkričio 17–19 d. Petro Cvirkos skvere Vilniuje, buvusio paminklo vietoje, Eglė Grėbliauskaitė parodė prieš dvejus metus ant Cvirkos paminklo trumpam pabuvojusį samanų sluoksnį, kurio tą kartą niekam negalima buvo pamatyti. Kartu su šia instaliacija lapkričio 17–18 d. Cvirkos aikštėje buvo planuojama rodyti ir filmą „5 valandos skvere“, tačiau, savivaldybei iškėlus neįveikiamas sąlygas tokiam rodymui, jį teko perkelti į parodų erdvę.